Život a smrť niekedy delí len jedno písmenko v abecede

Nikto z nás tu nebude večne. Niekedy nám to sám život, alebo horšie, samotná smrť, pripomenú bez akýchkoľvek okolkov priamo do ksichtu…

Keď som v novembri minulého roka letel s priateľmi na Madagaskar, aby som podporil nádherný projekt pre Anežku, a natočil prvé klapky môjho ďalšieho filmového projektu, pozrel som si pred odletom, ako vždy, aj lietadlo, ktorým poletíme. Vždy to tak robím.

S hrôzou som zistil, že nový stroj BOEING 737 MAX 8 presne rovnakého typu havaroval pred pár dňami (29. októbra 2018) v Indonézii. Novučičký stroj zmizol z radarov niekoľko minút po štarte. Príčinou havárie bola technická závada. Po zverejnení výsledkov vyšetrovania Boeing zmenil v lietadle software, ktorý bol príčinou smrteľného zlyhania. Hovoril som si: “Štatistika predsa nepustí, to sa predsa nemôže stať dvakrát za sebou v takom krátkom čase.”

(Poznámka: presne to isté som si hovoril, keď nám počas dovolenky v Sharm El-Sheikh v Egypte dva dni po Novom roku 3. januára 2004 spadlo lietadlo doslova pred očami do mora – len deň pred naším odletom z toho istého letiska).

Smrť

Bohužiaľ dnes ráno havaroval rovnaký typ stroja aeroliniek Ethiopian Airlines (mimochodom aerolinky s veľmi dobrou reputáciou), ktorým sme leteli v novembri 2018 aj my. Bol to jeden z piatich novučičkých strojov, ktoré spoločnosť od minulého roka vlastní. Tento konkrétny absolvoval svoj prvý komerčný let 17. novembra 2018 z domovského letiska Addis Abbaba do Dubaja (presne deň pred našou spiatočnou cestou z Madagaskaru do Etiópie TNR – ADD).

Dnes na jeho palube zahynulo všetkých 157 pasažierov, medzi nimi aj štyria Slováci. Jeho označenie bolo ET-AVJ.

ET-AVJ v službách Ethiopian Airlines od 17. novembra 2018 (Aviation-Safety.net)

Život

Keď som sa to dozvedel, bol som v šoku. Všetky moje teórie o štatistickej bezpečnosti lietania boli na okamih v troskách. Začal som horúčkovito hľadať, čo sa vlastne stalo a aké to bolo lietadlo. Všetky lety ET-AVJ viete jednoducho dohľadať v databáze Flight Tracker, avšak dnes databáza vypadla (pravdepodobne pod náporom vyhľadávania údajov k tejto katastrofe). Spomenul som si, že som pravdepodobne na palube urobil zopár fotiek novučičkého lietadla. Hľadal som v počítači. V mobile. Napokon som našiel fotografiu priamo z letu 18. novembra 2018, na ktorej jasne vidno označenie lietadla, ktorým sem leteli – ET-AVL. Od ET-AVJ nás delilo v abecede len písmenko K.

ET-AVL nad Madagaskarom (let TNR – ADD 18. novembra 2018)

Nesedel som s priateľmi v tom istom smrtiacom stroji, ktorý mal pravdepodobne skrytú vadu… A čo sa tým vlastne zmenilo? Ukľudnilo ma to? Budem sa odteraz lietania báť? Pravdepodobne nie. Avšak pripomenulo mi to veľmi jasným spôsobom, že tu nikto z nás, ani ja, nie sme navždy. Každá minúta strávená hnevom, nenávisťou, chamtivosťou… je stratená minúta. Šťastie v živote vyzerá úplne inak ako veľké nablýskané auto, preplnený bankový účet alebo opojný pocit moci. Žiadnu totiž nemáme.

Pomýlila sa štatistika?

Momentálne sú vo vzduchu aj vážne obavy, že sa pomýlil možno niekto iný ako štatistika. Boeing má aktuálne v komerčnej prevádzke 354 týchto strojov na celom svete a na stole takmer 3.000 ďalších objednávok* (medzi nimi aj 25 pre Ethiopian Airlines). Vyšetrovanie dnešného nešťastia ukáže, aký bude jeho osud, už v najbližších mesiacoch.

* Zdroj k počtu objednávok strojov Boeing 737 typ MAX 8: Boyd Group International, napríklad v tomto článku na Washington Post.

Zdieľajte ak sa Vám páčilo:

Leave a Reply